گره چینی فلزی بر روی نرده راه پله حرم حضرت زینب(س)

حرم حضرت زینب سلام الله علیها، دخترامام موسی بن جعفر علیهما السلام و خواهر امام رضا، احمد بن موسی و حضرت معصومه علیهم السلام است که بارگاه باعظمت ایشان در شهر اصفهان (منطقه زینبیه) قرار دارد. در تبارشناسی این بانوی بزرگوار، ایشان به عنوان دختر بلافصل حضرت موسی بن جعفر علیهم السلام معرفی شده و این مطلب را بزرگانی همچون شیخ عباس قمی (نویسنده کتاب مفاتیح الجنان) در کتاب منتهی الآمال، علامه میرزا محمد علی معلم حبیب آبادی در کتاب «کشف الخبیه عن مقبره الزینبیه» و علامه سید مصلح الدین مهدوی در کتاب«تاریخچه ارزنان و مقبره علیا جناب زینب خاتون» به صراحت ذکر کرده اند. حضرت زینب سلام الله علیها در زمان حیات خود از زنان فاضله، عالمه، فرهیخته و دارای موقعیت اجتماعی در منطقه ارزنان بودند و اکثراً ایشان را به نام «بی بی زینب» یا «زینب خاتون» می شناختند. همچنین ایشان از محدّثات شیعه و راوی حدیث بوده و از نبوغ و فضیلتی خاص برخوردار بوده اند.

قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیَّتِی زُرْتُهُ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا.

پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله و سلّم فرمودند: کسى که من یا یکى از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت به زیارت او آمده و وى را از هول و وحشت‌هاى آن روز مى‌رهانم.

-بحار الانوار ج ۹۷ ص ۱۲۳