سلطان ابراهیم سلطان ابراهیم سلطان ابراهیم

سلطان ابراهیم سلطان ابراهیم نام یک امامزاده است که در استان خوزستان شهرستان ایذه و واقع شده است. امام‌زاده ابراهیم در دامنه کوهی بزرگ که ۲۲۰۰ متر ارتفاع دارد و با نام ایشان می‌باشد، مدفون می‌باشند و دور تا دور این امامزاده و کوه‌های آن مملو از جنگل و مناظر زیبا و دل‌انگیز است همچنین چشمه‌ای از این کوه جاری می‌باشد که معروف به چشمه امام‌زاده است و آب آن از دامنه جنوبی کوه به دره کارتا و در قسمت غربی به کارون منتهی می‌گردد.

شرکت صنایع فلزی پارس مفتخر است  ساخت گنبد فلزی این امامزداه را داشته باشد. گنبد این امامزاده به صورت گنبد رک کله قندی ساخته شده. در زیر انواع گنبد را بیان میکنیم برای اطلاعات بیشتر

انواع گنبد:

رک. ا. (به انگلیسی: Spire; Rhenish helm spire) هر سازهٔ باریک و نوک تیزی که بر فراز ساختمان ساخته شود؛ معمولاً هرم باریک هشت‌ وجهی که روی برجی چهارگوش بنا می‌شود. رک در گویش شوشتری که متفاوت از گویش دزفولی است بلند و افراشته است. رک گویش شوشتری و تفاوت آن با دزفولی در همین لغت نامه.
همچنین

گنبدها یکی از علایم معماری اسلامی هستند که متنوع ترین آنها در ایران به کار گرفته شده اند. مصالح آنها از خشت خام با اندود کلاهگل یا آجر و سنگ است و رنگ آنها معمولاً آبی فیروزه ای است.
گنبدهای ایران به دو دسته رک و نار تقسیم می شوند. گنبدهای نار مانند گنبد مدرسه چهارباغ در اصفهان و گنبد میرزا رفعیا در اصفهان و گبد مسجد گوهرشاد در مشهد.
گنبدهای رک به سه گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :
1. گنبدهای رک هرمی مانند مقبره فیض کاشانی در کاشان و گنبد خانقاه حاج عبدالصمد در نطنز
2. گنبدهای رک مخروطی مانند گنبد میل رادکان در قوچان
3. گنبدهای رک اورچین (پله پله ای ) مانند گنبد مقبره دانیال نبی (ع) در شوش گنبدهایی که ما از خارج بنا مشاهده می کنیم پوسته بیرونی بنای گنبد است که به آن اصطلاحاً «خود» می گویند، ولی گنبد دیگری در زیر گنبد خارجی وجود دارد که آن را از داخل مشاهده می کنیم و به آن اصصلاحاً «آهیانه» می گویند.